Nadciśnienie tętnicze-dieta DASH

Nadciśnienie jest jedną z najczęstszych chorób cywilizacyjnych. Niekontrolowane nadciśnienie tętnicze jest głównym czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, uszkadza naczynia krwionośne i serce. Jest czynnikiem ryzyka udaru oraz zawału serca. Wysokie ciśnienie krwi powoduje również uszkodzenie nerek i oczu.

Optymalne ciśnienie krwi wynosi 120/80 mmHg, ciśnienie 120-129/80-84 mmHg nadal jest jeszcze prawidłowe. Ryzyko natomiast wzrasta przy 130-139/85-89 mmHg. Jeżeli pomiar pokaże 140/90 mmHg i więcej, mówimy już o nadciśnieniu.

Bardzo często nadciśnienie tętnicze przez dłuższy czas nie daje żadnych objawów, dopiero później pojawiają się bóle głowy (z tyłu głowy), zawroty, nudności, problemy ze snem, krwawienia z nosa, mroczki przed oczami. Ponieważ wiele osób mając wysokie ciśnienie nie jest tego świadoma, zaleca się regularne jego pomiary.

Czynniki wpływające na rozwój nadciśnienia

-nadmiar soli
-alkohol
-nadwaga
-cukrzyca typu 2
-zbyt duży stres
-mało snu
-niskie spożycie potasu
-zbyt mała ilość wypijanej wody w ciągu dnia

 

 

Sposoby na nadciśnienie

Szczególne znaczenie w profilaktyce nadciśnienia tętniczego ma zmiana nawyków żywieniowych i trybu życia. Właściwe odżywianie może zapobiec stosowaniu leków lub przynajmniej zmniejszyć ich dawki. Warto zadbać również o aktywność fizyczną, najlepiej umiarkowaną taką jak spacery, pływanie, taniec, jazda na rowerze. Idealnie byłoby trenować co najmniej pół godziny dziennie 3-4 razy w tygodniu.

Dieta DASH

DASH to skrót od „Dietary Approaches to stop Hypertension” czyli podejście żywieniowe pomagające zatrzymać nadciśnienie. Jest to plan żywieniowy, który pomaga obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszyć stany zapalne, zadbać o lepsze wyniki lipidogramu. Chociaż dieta DASH nie ma na celu utraty wagi, to przy „okazji ” jej stosowania może także udać nam się zgubić kilka kilogramów.

Wprowadź do swojej diety:

-warzywa  i owoce 4-5 porcji dziennie

-chudy nabiał 2-3 porcje dziennie

-pełnoziarniste produkty

-chude mięso, drób i ryby ( piecz, gotuj, duś, grilluj lub przyrządzaj na parze zamiast smażyć na tłuszczu)

-orzechy, nasiona i rośliny strączkowe

-oliwę z oliwek

-unikaj tłuszczy trans

-jedz czosnek i cebulę

-ogranicz słodycze oraz spożycie soli

Pamiętaj, że sól to nie tylko ta w solniczce, jest ona ukryta w większości przetworzonych produktów np: wędliny, pieczywo, sery, kostki rosołowe, maggi ! Warto także wyeliminować gotowe mieszanki typu „vegeta”ponieważ składają się one przede wszystkim z soli. Przyrządzając posiłki polecam dodawanie różnego rodzaju ziół.

 

Stres a nadciśnienie

Jedną z głównych przyczyn wysokiego ciśnienia krwi jest stres. Wiele osób z nadciśnieniem  żyje w ciągłej presji, wszystkie zadania chcą wykonywać z 150-procentowym zaangażowaniem. Taka postawa jednak doprowadza do przewlekłego stresu, wewnętrznego niepokoju, stymuluje wydzielanie hormonów stresu, które przyśpieszają pracę serca, podnosząc ciśnienie krwi.

Nikotyna zwiększa ciśnienie krwi

Palenie jest szkodliwe dla zdrowia, wszyscy o tym wiemy. Jednak dla pacjenta z wysokim ciśnieniem uzależnienie od nikotyny jest bardzo niebezpieczne, bowiem każdy papieros natychmiast podnosi ciśnienie krwi, zwiększa się częstość bicia serca, naczynia krwionośne w bardzo szybkim tempie zostają uszkodzone co doprowadza do miażdżycy, chorób serca i udaru.

Alkohol przyczyną chorób sercowo-naczyniowych

Każdy, kto spożywa alkohol często, poza granice zdrowia ryzykuje patologicznym, chronicznym wzrostem ciśnienia krwi. Alkohol powoduje zwężenie naczyń krwionośnych, wzrasta ciśnienie krwi, które z kolei z czasem uszkadza naczynia krwionośne, zwiększając stany zapalne co sprzyja miażdżycy.

Czerwone wino na zdrowie

Oczywiście, jeden mały kieliszek dobrego czerwonego francuskiego wina może wpłynąć korzystnie na organizm. Czerwone wino zawiera bowiem cenne dla zdrowia flawonoidy takie jak np: resweratrol, który jest bardzo silnym antyoksydantem, wpływającym pozytywnie na nasz układ krążenia ale także katechiny, kwercetynę oraz potas wapń i magnez.

 

Uwaga!

Osoby z wysokim ciśnieniem powinny skonsultować się z lekarzem. Powyższe porady nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Udostępnij: